אתגר המחזמר לישראל
On אוגוסט 28, 2015 | 3 Comments

המחזמר הוא אמנות שנולדה בארצות־הברית ולא התפשטה הרבה בעולם, ביוון שאמנות זו תובעת רכוז בצוותא של גורמים רבים שדומה כי רק בברודוואי ובלונדון תמצאם ; דרוש תחביר למחזמר עצמו שכבר הוא מעשה מרכבה של חבור תמליל, חבור השירים או הפזמונים, חבור המוסיקה והכל תוך תאום מראש; דרוש כשרון ממוזג אצל כל בעלי התפקידים הראשיים שיכלול אצל כל אחד ואחד גם משחק, גם שירה וגם מחול; דרוש מספר רב של משתתפים היכולים ל״החליף תפקידים" במשחק, במקהלה ובלהקת מחול; דרושות תפאורות מרהיבות, תזמורת מלאה ובסך הכל דרוש — נוסף ליצירה ולכשרון גם בסף, כסף וכסף, הן בסכון כללי, הן בהוצאות יצור והן בהוצאות אחזקה (ההשקעה הכספית ב״גבירתי הנאווה" עולה על חצי מיליון ל"י).
המחזמר הישראלי עדיין לא נולד, אך כבר אנו רואים בעלות המסך על המחזמר בישראל וזהו שלב שלא חשבנו כי יש בכוחנו להגיע אליו. כיצד קרה הדבר?
אילו שמענו בקולם של התובעים הסתגרות בפני כל רוח מהחוץ וסגירת שערי היבוא האמנותי לא היינו מגיעים לכך. כמו שבקידום המחול בישראל אפשר להצביע על השפעתם הברוכה של בקורי מרתה גרהאם ולהקות המחול הקלסי, כן אפשר להצביע על מאורע אחד שקבע בענין המחזמר בישראל: הלא הוא בקורה של להקת "ספור הפרברים". השפעת יצירתם של ברנשטיין ורובינס היתה מיידית על הקהל ועוד יותר על יוצרים ואמנים שהחלו חפצים לעשות למען פיתוחו של כיוון לגיטימי חדש זה של אמנות בישראל.

לתיאטרון הלאומי "הבימה" מגיעה זכות הבכורה בנידון, באשר סטה מהמסגרת המסורתית והעלה מחזמר על במתו: "אירמה לה־דוס" והוכיח כי "אפשר לעשות זאת" בארץ. "הבימה" גם הצביעה על הדרך היחידה שבה אפשר לעשות זאת בארץ; בשום אופן לא במסגרת הכשרונות הנמצאים בגוף תאטרוני זה או אחר, אלא על ידי צרוף של כשרונות מבמות שונות בהתאם לצרכי ההצגה.
כאשר קיבל על עצמו גיורא גודיק את האתגר לצעוד צעד נוסף קדימה באותו כיוון, החליט שלא להסתמך על גוף כלשהו בכלל, אלא להשאיר את השדה פתוח לכל כשרון בארץ, תוך תאום אמנותי כללי עם "הבימה".
בנקודה זו טמונה ההזדמנות הגדולה שבהמשך התפתחות המחזמר בישראל : לשחקנים מוכרים מתיאטראות ניתנת ההזדמנות לגוון את הקריירה שלהם, שהתבססה קודם לכן על משחק ״ישיר״ בלבד ; לשחקנים או זמרים מבמות זעירות ניתנת ההזדמנות להתמודד עם תיאטרון גדול יותר; לבוגרי הסטודיות למחול שלא מצאו עד כה תעסוקה ראויה לשמה ניתנת ההזדמנות לרקוד ־, לבמאים וציירים ניתן שדה נסיונות חדש, ואם נגיע למחזמר מקורי — הרי גם למחברים ומלחינים.
מתוך ראיית חשיבותה של הצגת "גבירתי הנאווה" לגבי התפתחות זו נקבע כי הכוחות המבצעים על הבמה יהיו ישראליים ואילו המנהיגות תהא מורכבת מכוחות אמריקאיים וישראליים. לפנינו שיתוף פעולה בינלאומי אמנותי בלתי רגיל, אשר יש בו משום ענין לכשעצמו.

Comments3
beautheme Posted אוגוסט 28, 2015 at9:38 am   הגב

At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi

beautheme Posted אוגוסט 28, 2015 at9:39 am   הגב

Nam libero tempore, cum soluta nobis est eligendi optio cumque nihil impedit quo

beautheme Posted אוגוסט 28, 2015 at9:39 am   הגב

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet ut et voluptates repudiandae sint et molestiae non recusandae. Itaque earum rerum hic tenetur a sapiente delectus, ut aut reiciendis voluptatibus maiores alias consequatur aut perferendis doloribus asperiores repellat

Leave a reply

  • More news